Нд, Ное 15, 2026

Пенсионната възраст нараства, увеличават се и осигурителните доходи

Пенсионната възраст нараства, увеличават се и осигурителните доходи

От 1 януари 2024 година продължава плавното нарастване на възрастта и стажа за пенсиониране. Крайната цел, която е заложена в законодателството, ще бъде достигната през 2037 година. Тогава и мъжете, и жените ще излизат в пенсия на 65-годишна възраст, а изискуемият стаж ще бъде съответно 40 и 37 години.

За да придобият право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, хората трябва да имат определена възраст и стаж, които нарастват плавно ежегодно от 2016 година насам по фиксирана схема. В най-масовата трета категория труд през 2024 година жените ще излизат в пенсия на 62 години и 2 месеца, а мъжете - на 64 години и 7 месеца.

Нарастването ѝ в сравнение с 2023 година е два месеца за жените и един месец за мъжете. Изискването за стаж през Новата година е 36 години и 6 месеца за жените и 39 години и шест месеца за мъжете. След навършване на изискуемата възраст родените след 31-и декември 1959-а година започват да получават втора пенсия от задължителните универсални фондове.

Пенсионирането в условията на непълен стаж става на 67 години и за двата пола с 15 години осигурителен стаж. Законът дава възможност за отпускане на намалена пожизнено пенсия за хора, които имат нужния стаж и които пожелаят да се пенсионират до една година по-рано от възрастта за отпускане на пенсия по общия ред.

Продължава нарастването с по два месеца на възрастта за пенсиониране на военнослужещите, държавните служители по Закона за МВР и други, и при 27 години общ осигурителен стаж, от които две трети или 18 години действително изслужени по съответните специални закони.

С бюджета на Държавното обществено осигуряване за тази година се повишават минималният и максималният размери на осигурителните доходи. 

Осигурителните вноски за пенсии, болест и майчинство вече се ще се правят върху минимум 933 лева, колкото е и минималната заплата от днес. С 350 лева се повишава и максималният осигурителен доход, който вече е 3 750 лв. Пенсиите, отпуснати до края на миналата година, ще се осъвременят, но чак от първи юли по швейцарското правило с 11%. 

Така минималната за стаж и възраст ще е 580 лева, до тогава тя се запазва на сегашния си размер от 523 лева. Също от юли около 670 000 пенсионери ще получават и по висок размер вдовишка добавка от пенсията на починал съпруг или съпруга, процента вече ще е 30 на сто, при 26.5 към момента. Промяна има и за обезщетенията за боледуване, те влизат в сила от днес. Работодателят ще плаща само първите два дни от боледуването, при първи три, до вчера. Това ще повиши размерите на обезщетенията, тъй като това което плаща НОИ е с 10 процентни пункта по-високо, от това, което начислява бизнесът.

Повишава се също максималният размер на дневното обезщетение за безработица, от досегашните 85 лева, то вече ще е малко над 107 лева. Тази промяна облагодетелства хората, които са получавали високи доходи преди да останат без работа. Без промяна остава минималният размер на дневното обезщетение за безработица, то е 18 лева.

С 8.4 % се увеличават и учителските заплати от днес. Това става по силата на новия Колективен трудов договор за системата на предучилищното и училищното образование, който бе подписан от министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков и социалните партньори в края на миналия месец. 

След увеличението, стартовата минимална основна заплата на учителите става 1853 лева. Същият е размерът и за всички останали педагогически специалисти: ресурсни учители, възпитатели, ръководители на направления, информационни и комуникационни технологии, логопеди, психолози, педагогически съветници и други. Минималната основна заплата за старши-учителите и старши-възпитателите става 1911 лева, а за главните учители и главните възпитатели - 1985 лева. 

Директорите ще получават най-малко 2257 лева основно възнаграждение, а заместник-директорите - 2088 лева. В новия Колективен трудов договор се повишават работните заплати и на непедагогическия персонал. За ръста на възнагражденията на педагозите са осигурени близо 290 милиона лева от Държавния бюджет.

Източник - БНР

Снимка - pixabay

Други новини

За връзка с нас пишете на имейл: info@pazardjik-info.com
© 2026 Pazardjik-Info.Com. Всички права запазени.
Новинарски емиисии от Пазарджик и региона