Нд, Ное 15, 2026

Бизнес новини

Минималната работна заплата стана 1077 лв.

Минималната работна заплата стана 1077 лв.

От днес минималната работна заплата става 1077 лева. Увеличението обаче важи само частния сектор. В държавната сфера минималната работна заплата остава 933 лева до приемането на централния бюджет за 2025 година. Повишава се линията на бедност, която вече ще бъде 638 лева. Нараства и възрастта за пенсиониране, като при мъжете тя вече е 64 години и 8 месеца, а при жените – 62 години и 4 месеца.

В първия ден на новата година влизат в сила и редица промени. Минималната работна заплата се увеличава със 144 лева и вече е 1077 лева. Ръстът обаче важи само за работещите в частния сектор. Останалите ще трябва да изчакат приемането на държавния бюджет за 2025 година.

Според сега действащото законодателство от днес влизат в сила по-високите заплати в системите на МВР и Министерството на отбраната, както и във висшите училища. Увеличенията са между 30 и 50%.

Със 112 лева нараства и линията на бедност и става 638 лева. С нея се увеличават и обвързаните социални помощи по законите за социално подпомагане, за закрила на детето и за хората с увреждания.

Заради липсата на приет бюджет за 2025 година максималният осигурителен праг и максималната пенсия остават непроменени на този етап. На същите нива остават и помощите за деца и обезщетенията за безработица. Нарастват възрастта и стажът за пенсиониране. От тази година, за да получават пенсия мъжете се нуждаят с месец повече - 39 години и 8 месеца трудов стаж и навършена възраст – 64 години и 8 месеца. На жените са необходими с два месеца повече спрямо 2024 година - 36 години и 8 месеца стаж и навършени 62 години и 4 месеца.

От днес се връща и пълното 20%-тно ДДС на ресторантьорските услуги, хляба и брашното. От тази мярка се очакват постъпления в размер на над 400 милиона лева в държавната хазна. Вдига се и прагът за регистрация по ДДС, който вече е 166 хиляди лева, вместо досегашните 100 000 лв.

Издаването на лични документи вече ще става по нови цени. Обикновената поръчка на лична карта вече ще е 30, вместо досегашните 18 лева. Бързата услуга става от 36 – 60 лева, а експресната скача от 90 на 150 лева.

В София влиза в сила нискоемисионната зона за битово отопление. В 9 столични квартала се забранява отоплението с печки на дърва и въглища. Това са районите „Средец“, „Красно село“, „Изгрев“, „Илинден“, „Студентски“, „Оборище“, „Възраждане“, „Лозенец“ и „Триадица“. Забраната ще засегне около 1600 домакинства, като на нарушителите ще бъдат налагани глоби в размер от 50 до 500 лв. 

За връзка с нас пишете на имейл: info@pazardjik-info.com
© 2026 Pazardjik-Info.Com. Всички права запазени.
Новинарски емиисии от Пазарджик и региона